Jdi na obsah Jdi na menu
 


Ivan Mistrík - Ján Mistrík

Ivan Mistrík,*15.10.1935 - 8.6.1982 - slovenský herec

 

Ivan Mistrík byl slovenský herec. Bratr herce Jána Mistríka.

1949 - 1951 studoval herectví na státní konzervatoři
1951 byl kulturním a propagačním referentem v petrochemickém podniku Slovnaft Bratislava
1951 - 1952 člen Dedinského divadla v Bratislavě
1952 - 1953 člen činohry Divadla JGT ve Zvolenu
1953 - 1966 člen činohry Nové scény
1966 - 1982 člen činohry Slovenského národního divadla v Bratislavě.

Od roku 1946 vystupoval v rozhlasové dětské herecké skupině, kde vytvořil desítky chlapeckých postav. V divadle hrál zejména velmi citlivé a mimořádně vnímavé hrdiny, kteří jsou konfrontováni s drsným světem. Jako herec se uplatnil také ve filmu, kde vytvořil od roku 1951 množství menších i větších rolí v různých českosloslovenských filmech.

V televizi účinkoval již od roku 1959 a vytvořil zde asi 100 postav v mnoha televizních inscenacích : Balada o Vojtovej Maríne (1964), Mrtví nezpívají (1965), Canarisova krvavá hvězda (1966), Sedm svědků (1967), Balada o sedmi oběšených (1968), Portrét Doriana Graye (1969), Bašta (1969), Parížští mohykáni (1971), Vivat Beňovský (1975), Ztroskotání Danubie (1976), Útěk ze Zlaté země (1977), Stůl pro čtrnáct (1978) a další.

zdroj Osobnosti,cz

Ján Mistrík,*3.8.1942 - herec, dabér

bratr herce I. Mistríka. Stejně jako jeho starší bratr Ivan hrál dětské role na jevišti Slovenského národního divadla. Již před absolvováním studia herectví na bratislavské VŠMU (1963) pracoval jako inspicient v divadle ve Spišské Nové Vsi. Po škole vedla jeho div. dráha od činohry Divadla J. G. Tajovského ve Zvolenu (1963–66) přes Divadlo SNP v Martině (1967–73) do Poetického souboru bratislavské Nové scény, které zůstal již věrný. Na jevišti se vyprofiloval v představitele citově impulzivních mladých mužů, dramaticky vyhrocených, výrazných a charakterově nezjednodušených postav, které modeluje harmonicky ve vyvážených liniích. Jeho hereckého typu od počátku 60. let často využívá televize a méně už film, kde mu dal první příležitost český režisér Miroslav Hubáček, v jehož sportovním snímku Poslední etapa (1962) hrál cyklistického závodníka Medáka. Velkou a tragickou postavu mladého cikána a vojáka základní služby Vinca Šarköziho, který pro údajnou nevěru zastřelil svou mladičkou ženu (M. Málková), vytvořil v Plichtově autorském filmu Kto si bez viny (1963). Častěji se začal na plátně objevovat až v polovině 70. let, a to v různorodých postavách: od exotických, přes pohádkové, komediální až po ryze dramatické. Dvakrát si ho vybrali také čeští filmaři do dvou zcela odlišných rolí. Po roličce indického artisty z koprodukční veselohry O. Lipského Cirkus v cirkuse (1975) mu připadla v dětském psychologickém filmu Otakara Koska Lukáš (1982) úloha beskydského horala, chlapáckého lesního dělníka a opileckého otce dvanáctiletého titulního hrdiny (Daniel Vychopeň). Dosti vytížený je účinkováním v rozhlase a v dabingu.

 zdroj Český film,cz

autor Miloš Fikejz

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář