Jdi na obsah Jdi na menu
 


Erna Ženíšková - Fred Bulín

Erna Ženíšková,*28.4.1915 - 7.9.1994 - příležitostná filmová herečka

Rodina inženýra Julia Ženíška, jenž byl v době Rakouska-Uherska výhradním dovozcem a prodejcem automobilů značky Ford, byla velmi početná. Vždyť ji tvořilo pět dcer. Jednu z nich, Marii – zvanou Máňa – zcela jistě znají milovníci jednoho z prvních českých zvukových filmů C. a K. POLNÍ MARŠÁLEK s Vlastou Burianem, kde se v roli Lili Přecechtělové tato „diblíkovsky“ vyhlížející herečka objevila. A pro zasvěceného diváka rozhodně není žádnou novinkou informace, že otce Přecechtěla hrál Marii její manžel Theodor Pištěk (1895 – 1960). Z jejich manželství vzešel později slavný filmový výtvarník Theodor Pištěk ml. (nar. 1932) a dále dcera Anna (nar. 1937). Marie Ženíšková se narodila 10. ledna 1909 a zemřela 10. listopadu 1982. Erna, která přišla na svět 28. dubna 1915, byla její mladší a méně známou sestrou, jejíž filmová kariéra trvala pouhý rok. Dlužno dodat, že ani Marie nepobyla u filmu dlouho. Na rozdíl od Erny sice filmovala něco málo víc než jedno desetiletí, avšak na manželovo přání odešla koncem 30. let ze světa filmových kamer a věnovala se výhradně jen své rodině. Vraťme se ale k Erně…

Víme toho o ní jen velmi málo. Vystudovala Vyšší dívčí školu ve Vršovicích a protože měla velmi půvabnou tvář a sošnou postavu, uplatnila se také jako manekýna ve známém módním salónu u Hany Podolské. O jejím soukromí probleskují na povrch jen drobné střípky. V polovině 30. let se stala matkou dcerky Jany, díky níž se mohla psát i kratičká Ernina filmová kariéra. Malá Janička totiž zaujala Huga Haase (1901 – 1968) a Jana Alfréda Holmana (1901 – 1980), kteří připravovali snímek z prostředí dívčího penzionátu DĚVČATA, NEDEJTE SE!, v němž Hugo Haas hraje hlavní roli profesora, do jehož života vstoupí mladá svobodná matka s malou dcerkou. Janička Ženíšková se měla stát představitelkou filmové holčičky, ale Hugo Haase očarovala nejen sladká dívenka, nýbrž i její maminka a ač původně zamýšlel obsadit po svém boku Jiřinu Šejbalovou do role matky děvčátka, rázem byla udělána změna v obsazení a tak se ve filmu objevila skutečná matka holčičky Erna Źeníšková. 

Spolupráce s půvabnou Ernou pro Hugo Haase natočením filmu DĚVČATA, NEDEJTE SE! neskončila a nabídl jí ještě další dvě filmové úlohy – roli dívky v penzionátu ve filmu KVOČNA a dále postavu zdravotní sestry v adaptaci Čapkovy hry BÍLÁ NEMOC. Oba filmy vznikly stejně jako stěžejní snímek DĚVČATA, NEDEJTE SE! v roce 1937 a právě jen v tomto jediném roce trvala filmová kariéra Erny Ženíškové. 

Po zbytek svého života žila Erna v naprostém ústraní. Stejně jako ona pocházela z pěti sourozenců, také Erna měla nakonec pět dětí a věnovala se výhradně jen své rodině. Odešla z tohoto světa takřka v zapomnění 7. září roku 1994 v Praze. 

Á propos, pokud Vám jméno sester Ženíškových nějak evokuje spojitost s Národním divadlem, je tento úsudek zcela správný. Na výzdobě naší „zlaté kapličky“ se podílel malíř František Ženíšek (1849 – 1916), který mj. byl i autorem první opony ND zničené v r. 1883 požárem. František Ženíšek byl dědečkem Marie a Erny Ženíškových.

Osudy malé Janičky, která dopomohla své mamice Erně před filmovou kameru, nám zůstaly utajeny. Pomohl by snad někdo z našich návštěvníků a pomohl by nám napsat také životopis Jany Ženíškové, maličké dětské hvězdičky, která se v batolecím věku ocitla před filmovou kamerou? Děkujeme předem za jakékoliv informace.

Autor: Hortensie
zdroj FDb,cz
 

Marie Ženíšková,*6.1.1909 - 11.11.1982 - herečka

Křestním jménem Marie. Má slavné předky. Dědečkem byl autor výzdoby Národního divadla František Ženíšek. Ten se také podílel na první oponě Národního divadla. Ta se však stala jednou z obětí požáru. Otec Julius byl zakladatelem Ford Motor Company. 

Máňa Ženíšková pocházela z početné rodiny. Měla čtyři sestry. Marie byla druhá nejstarší z pětice sourozenců. Každá z nich se nějakým způsobem k herecké profesi přiblížila. Erna i Jana se objevily před filmovou kamerou, i když se jednalo jen o malé role. Anniným manželem se stal herec Břetislav Hrstka a Ludmilu si vzal herec Fred Bulín. Fred rodině příliš štěstí nepřinesl. Byl viníkem pádu rodinné firmy. 

V mládí hrála Marie házenou za S.K. Slávii. Bavil ji tanec a často chodila do kina. Ve Vršovicích studovala Vyšší dívčí školu. Herečka Anny Ondráková, která byla její kamarádkou, Marii dopomohla k herecké příležitosti ve filmu Chyťte ho! (1924). Marie této příležitosti využila a dostala se k dalším rolím. Ještě v němé éře to byly snímky – Vdavky Nanynky Kulichovy, Pantáta Bezoušek a v dalších asi šestnácti filmech. Lze si vzpomenout i na film Takový je život (1929). V něm hrála spolu se svým budoucím manželem Theodorem Pištěkem. Zde ve vzájemném vztahu byli zcela v jiném postavení. Hráli dceru a otce. O rok později se natáčel historický film Svatý Václav. Během jeho natáčení se vzali. 

Jejím prvním zvukovým filmem byla komedie s Vlastou Burianem C. K. polní maršálek. V ní si i zazpívala. 

Jejím synem byl Theodor, který se stal světově proslulým kostýmním výtvarníkem. Po narození Theodora se už objevovala spíše v podřadných filmech. Některé se dodnes nedochovaly. Na konci 30. let ukončila svoji hereckou kariéru. V roce 1978 se objevila v dokumentu Díky, pane Kříženecký, ve kterém vzpomínala na herecké začátky. Herečka, zaškatulkovaná do rolí poslušných dcerušek, snoubenek a švadlenek filmů pro nepříliš náročného diváka, či spíše divačku, zemřela na počátku osmdesátých let v Praze.

Autor: hvezdyn

zdrojFDb,cz

 

Fred Bulín,* 5.3.1896 - 21.11.1972 - herec

 

Fred BULÍN vl. jm. Bedřich Bulík (* 5. 3. 1896 Praha, † 21. 11. 1972 Praha, po automobilové nehodě) – atlet a herec; manžel Ludmily Ženíškové, sestry hereček E. Ženíškové a M. Ženíškové. Vyučil se čalouníkem, ale nouze o práci ho přiměla jako sedmnáctiletého odjet do USA. Za 1. světové války vstoupil do kanadských legií, bojoval na francouzské frontě a po skončení války působil jako sekretář sportovní organizace YMCA ve Vladivostoku. Po návratu do Prahy roku 1921 se zcela oddal sportování, kde dosáhl brzy značného úspěchu ve skoku vysokém (roku 1922 dosáhl v této disciplíně českého rekordu v hodnotě 185 cm). V roce 1924 se znovu vydal do USA, aby se prosadil v Hollywoodu. Nástup zvukového filmu však nepřál jeho touze, a tak památkou na jeho tamní pobyt zůstaly pouze fotografické akty, pořízené v hollywoodských ateliérech a na střeše vily Douglase Fairbankse. Co se mu nepodařilo za oceánem, uskutečnil ve vlasti. Na stříbrném plátně se uvedl hlavní rolí statečného dráteníka Jana v Krňanského němé adaptaci románu Boženy Němcové Pohorská vesnice (1928). Němý film mu nabídl ještě vedlejší úlohy šlechticů (Páter Vojtěch, 1928; Svatý Václav, 1929), milovníků (Z lásky, 1928; Nepočestná žena, 1930) a důstojníka (Plukovník Švec, 1929). Ve zvukové éře byl obsazován už jen do nevelkých a epizodních rolí, např. sluhy (Lelíček ve službách Sherlocka Holmese, 1932), snoubence (Vražda v Ostrovní ulici, 1933), sportovce (Dobrý tramp Bernášek, 1933), úředníka (Nezlobte dědečka, 1934), stavbyvedoucího (Turbina, 1941), falešného právníka (Těžký život dobrodruha, 1941) a flamendra (Pražský flamendr, 1941). Po válce, kdy si ještě zahrál epizody ve filmech Jestřáb kontra Hrdlička (1953), Výstraha(1953), Můj přítel Fabián (1953) a naposled se na film. plátně objevil v dramatu Transport z ráje(1962), pracoval v hereckém oddělení Československého státního filmu.

 

 zdroj Český film,cz

 


 

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář