Jdi na obsah Jdi na menu
 


Kateřina Kněžíková - Adam Plachetka

 Kateřina Kněžíková,*

 

Kateřina Kněžíková se narodila v Bohumíně. V roce 2007 absolvovala Pražskou konzervatoř a v roce 2010 ukončila svá studia na HAMU v Praze. Je laureátkou řady soutěží a přehlídek, například Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech.
 
V Národním divadle v Praze debutovala v roce 2005 a od roku 2006 je stálou členkou ansámblu. Její operní repertoár zahrnuje role v Mozartových operách a belcantové role, jako jsou Susanna (Figarova svatba), Despina (Così fan tutte), Pamina (Kouzelná flétna), Adina (Nápoj lásky), Norina (Don Pasquale), Juliette (Romeo a Julie), Marguerite (Faust) aj. Na prknech NDM ztvárnila např. Nannettu (Verdiho Falstaff) a Mirandolinu Bohuslava Martinů.
 
Hostovala v Divadle J. K. Tyla v Plzni, v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě, v Divadle F. X Šaldy Liberec, ve Slovenském národním divadle v Bratislavě, v Theatre de Caen, Opéra Royal de Versailles, Theatre Royal de La Monnaie v Bruselu a v Opéra de Dijon. V rámci své profesionální koncertní a operní činnosti spolupracovala s významnými hudebními tělesy, jakými jsou BBC Symphony Orchestra, Camerata Salzburg, Collegium 1704, Česká filharmonie, Hessischer Rundfunk Frankfurt am Main, PKF, Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, Symfonický orchestr Českého rozhlasu ad. Pravidelně vystupuje na prestižních mezinárodních festivalech (MHF Dvořákova Praha, MHF Janáčkův máj, MHF Pražské jaro, MOF Smetanova Litomyšl, Svatováclavský hudební festival, Struny podzimu, Festival de La Chaise-Dieu, Festival Rencontres Musicales de Vétzelay, Festival Baroque de Pontoise, Hudební most Praha – Drážďany, Uckermärkische Musikwochen, Tage Alte Musik Regensburg aj.). 
 
Vytvořila nahrávky pro Český rozhlas, televizní stanici MEZZO a belgickou rozhlasovou stanici RTFB International. Pro značku Harmonia mundi nahrála Smetanovu Prodanou nevěstu a její CD s názvem Dove é amore é gelosia v produkci OPUS ARTE DVD získala ocenění německé kritiky „Preis der deutschen Schallplattenkritik“. 
 
zdroj ND Moravskoslezské,cz
 
 

Adam Plachetka,*4.5.1985 - operní zpěvák-basbarytonista

 
 
Rodák z Prahy Adam Plachetka je absolventem Pražské konzervatoře a HAMU. Je laureátem řady soutěží, například MPS Antonína Dvořáka. Roku 2005 debutoval v Národním divadle v Praze. V následujících letech zde nastudoval postavy jako Don Giovanni, Figaro (Le nozze di Figaro), Nardo (La finta giardiniera), Argante (Rinaldo) a Guglielmo (Così fan tutte).
 
Od září 2010 je Adam Plachetka stálým členem ansámblu Wiener Staatsoper. Od debutu v roli Schaunarda (La bohème) se zde objevil mimo jiné jako Melisso (Alcina), Don Giovanni, Dulcamara (L'elisir d'amore), Figaro, Guglielmo, Publio (La clemenza di Tito), Mustafa (L`Italiana in Algeri) nebo Alidoro (La Cenerentola).
 
Jeho závazky čítají Salzburger Festspiele, Seoul Arts Center, Opéra de Nice, Bayerische Staatsoper v Mnichově, Pražské jaro, Théâtre Royal de la Monnaie v Bruselu, Royal Opera House Covent Garden v Londýně, Musikverein ve Vídni, Festpielhaus Baden-Baden, Opéra Comédie Montpellier, Glyndebourne Festival, Deutsche Oper a Deutsche Staatsoper v Berlíně nebo Teatro alla Scala v Miláně.
Adam Plachetka pořídil nahrávky pro Arte, Arthaus Musik, Českou televizi, Český rozhlas, Deutsche Grammophon, Mezzo, Naxos, Orfeo, ORF a Supraphon.
 
Vystupuje pod taktovkou dirigentů jako Alain Altinoglu, Marco Armiliato, Daniel Barenboim, Ivor Bolton, Bruno Campanella, John Fiore, Asher Fisch, Valery Gergiev, Friedrich Haider, Daniel Harding, Jakub Hrůša, Patrick Lange, Louis Langrée, Marc Minkowski, Riccardo Muti, John Nelson, Tomáš Netopil, Yannick Nézet-Séguin, Robin Ticciati nebo Franz Welser-Möst.
zdroj ND Moravskoslezské
 
 
 

 


Rodák z Prahy Adam Plachetka absolvoval Pražskou konzervatoř u profesora Luďka Löbla[1] a pražskou HAMU. Je laureátem řady soutěží, například Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka.

V únoru 2005 se objevil poprvé na komorní scéně Národního divadla jako Baryton ve Čtyřnotové opeře Toma Johnsona[2]. V létě ztvárnil roli Polyphema v Händelově masku Acis a Galatea na Znojemském hudebním festivalu.  

V sezóně 2005/2006 debutoval ve Státní opeře Praha jako Don Basilio v Rossiniho Lazebníku sevillském a v Národním divadle jako Mícha ve Smetanově Prodané nevěstě Do Státní opery se pak vrátil jako Papageno v Mozartově Kouzelné flétně. V létě se na Znojemském hudebním festivalu poprvé převtělil do hlavní role v Mozartově opeře 'Don Giovanni.

V květnu 2007 se představil v jihokorejském Soulu jako Argante v opeře Georga Friedricha Händela Rinaldo. V létě pak debutoval na Salcburském festivalu jako Pompeo v Berliozově opeřeBenvenuto Cellini pod taktovkou Valerije Gergieva.[3]

Sezónu 2007/2008 zahájil v Národním divadle v Praze poprvé v hlavní roli ve Figarově svatbě. Na jaře pak vystoupil v Japonsku jako Antonio v inscenaci téže opery a v Jižní Koreji jako Ping v Pucciniho Turandot v režii Pier-Luigiho Pizziho. S orchestrem Národního divadla a Jiřím Bělohlávkem natočil k 90. výročí státnosti jednu z prvních oficiálních vokálních verzí státní hymny.[4]Sezónu zakončil opět v Salcburku jako Hajný ve Dvořákově Rusalce pod taktovkou Franze Welser-Mösta.

Na podzim 2008 se poprvé objevil jako Don Giovanni v Národním divadle v Praze.

Na jaře 2009 debutoval v Bavorské státní opeře v Mnichově v roli Silvana v Cavalliho opeře La Calisto. V Národním divadle v Praze pak nastudoval nové inscenace Rinalda a Rusalky. V červnu vystoupil na závěrečném koncertě Pražského jara v Te Deum Antonína Dvořáka. V létě se vrátil na Salcburský festival jako Antonio ve Figarově svatbě pod taktovkou Daniela Hardinga.

V sezóně 2009/2010 vystoupil při příležitosti návštěvy Benedikta XVI. ve Španělském sále Pražského hradu s Českou filharmoniíJakubem Hrůšou a Kateřinou Kněžíkovou ve Dvořákově Te Deum. V Národním divadle v Praze nastudoval roli Guglielma v Mozartově opeře Così fan tutte. Na jaře debutoval v Opéra de Nice jako Hajný a Lovec v Rusalce. Na Pražském jaru vystoupil poprvé s písňovým programem a v létě ztvárnil Masetta v Donu Giovannim v Salcburku s Yannickem Nézet-Séguinem za dirigentským pultem.

Od sezóny 2010/2011 je sólistou Vídeňské státní opery[5], kde debutoval jako Schaunard v Pucciniho Bohémě pod taktovkou Franze Welser-Mösta. V první sezóně tam mimo jiné vystoupil jako Don Basilio v Lazebníku sevillském, Melisso v Händelově Alcině nebo Masetto. Kromě toho debutoval v Královské opeře de la Monnaie v Bruselu jako Nardo v Mozartově opeřeZahradnice z lásky a do Salcburku se vrátil jako Masetto a Antonio.

Sezónu 2011/2012 zahájil ve Vídni záskokem v roli Dona Giovanniho, který ho postavil do centra zájmu médií[6]. Ve Vídni pak v průběhu sezóny vystoupil mimo jiné ještě jako Dulcamara v Donizettiho Nápoji lásky, Figaro, Guglielmo a Publio v La clemenza di Tito Wolfganga Amadea Mozarta. Zůstává tak jediným ve zmapované historii Vídeňské státní opery, kdo ztvárnil v jedné sezóně Dona Giovanniho, Figara a Guglielma - stěžejní role trilogie DaPonteho oper. Kromě toho debutoval v Královské opeře Covent Garden v Londýně jako Masetto[7] a v Opéra Commedie v Montpellieru jako hrabě Almaviva ve Figarově svatbě. Na festivalu v Baden Badenu pořídil pro Deutsche Grammophon nahrávku opery Così fan tutte pod vedením Yannicka Nézet-Séguina[8]. Pro Supraphon natočil v létě CD Händel Oratorio Arias s Romanem Válkem a Czech Ensemble Baroque.

V sezóně 2012/2013 vystoupil jako Guglielmo v koncertním provedení opery Così fan tutte se Skotským komorním orchestrem pod taktovkou Robina Ticciatiho. Na domácí scéně ve Vídni nastudoval nové produkce Gluckovy Alceste a Straussovy Ariadny na Naxu, vystoupil na zahájení Plesu v opeře a absolvoval záskoky v Rossiniho Italce v Alžíru a Popelce (La Cenerentola). Na jaře se poprvé objevil v Chicagu při provedení Bachovy Mše h-moll s Chicagskými symfoniky a Riccardem Mutim a v létě debutoval na festivalu v Glyndebourne jako Figaro.

Sezónu 2013/2014 zahájil recitálem na festivalu Dvořákova Praha. Následně se objevil ve Vídni jako Paolo ve Verdiho Simonu Boccanegrovi. Poté debutoval ve Státní opeře v Berlíně jako Masetto pod taktovkou Daniela Barenboima. V Berlíně vystoupil také na AIDS Gala a na jaře se tam vrátil do Státní opery jako Figaro a do Německé opery jako Don Giovanni. Se souborem Vídeňské státní opery se zúčastnil zájezdů do Hamburku (Figaro), Ománu (Hrabě Almaviva) a New Yorku (První Nazaretský – Salome od Richarda Strausse). V červnu 2014 debutoval jako Guglielmo v milánském Teatro alla Scala[9] a pro festival Radio France v Montpellier nastudoval s Alainem Altinoglu skladbu Liebeszauber Rudiho Stephana a tři Schubertovy písně s doprovodem orchestru. Pro Český rozhlas a Radioservis natočil CD Live a Songs[10] s českým repertoárem u příležitosti Roku české hudby.

V sezóně 2014/2015 se vrátil do Japonska k provedení Kytice Bohuslava Martinů s Tokyo Metropolitan Orchestra a dirigentem Jakubem Hrůšou. Ve Slovenském národním divadle debutoval v roli Dona Giovanniho. Ve Vídni znovu vystoupil jako Dulcamara, Figaro nebo Don Giovanni. Na koncertních pódiích se objevil například na závěrečném koncertě Roku české hudby v O2 aréně, na novoročním koncertě České filharmonie, na Janáčkově májiSmetanově Litomyšli a v Obecním domě se Symfonickým orchestrem hlavního města Prahy FOK. Jako písňový interpret se představil v londýnské Wigmore Hall a ve Spolku pro komorní hudbu při České filharmonii. V létě se po tříleté pauze vrátil na Salcburský festival jako Figaro[11].

Metropolitní opera v New Yorku[editovat | editovat zdroj]

Dne 4. února 2015 debutoval Plachetka na scéně Metropolitní opery v New Yorku v roli Masetta v Mozartově Donu Giovannim a stal se tak prvním Čechem, který do třiceti let svého věku vystoupil v New Yorku.[12] Stejnou roli zpíval i ve Vídni, Londýně a Miláně. V roce 2016 vystupoval znovu v New Yorku, jednak v Donu Giovannim, tentokrát však jako Leporello, a dále také jako Belcore v Donizettiho opeře L'Elisir d'Amore (Nápoj lásky). První vystoupení v Donizettiho opeře se uskutečnilo 10. března 2016.[13]

 

Je ženat se sopranistkou Kateřinou Kněžíkovou.

zdroj Wikipedie
 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář