Jdi na obsah Jdi na menu
 


Střípky z filmové historie

Střípky z filmové historie

30' - Hvězdná léta třicátá

Hvězdy mluví a zpívají. Z filmového plátna zní Chlupatý kaktus, ale i songy „tří strážníků“ z Osvobozeného divadla. Režírují Martin Frič, Karel Lamač, stále více ovšem zainteresován v Německu; režírující spisovatel Vladislav Vančura pojímá filmování jako tvůrčí proces. O stejné usiluje Josef Rovenský, jehož Řeka vytváří lyrický styl v naší kinematografii. Světovou proslulost získá Gustav Machatý díky skandálům kolem Extáze.

Komikům kraluje Vlasta Burian, ale chodí se i na Huga Haase, Jindřicha Plachtu, Oldřicha Nového nebo Věru Ferbasovou, která začínala u krále komiků jako sekretářka. Velké hvězdy? Adina Mandlová a Lída Baarová, která se stane hvězdou i v nacistickém Německu a veřejně prohlašuje, že Češkou už moc není, když se jí zdají německé sny.

Herec Josef Gruss vymyslí bonmot, že „Baarová má oči madlové, Mandlová má oči barové“.

Ducháček to zařídíZ mladých milovníků je vybrán na stáž do Hollywoodu Antonín Novotný, který v závodní jídelně společnosti s řvoucím lvem ve znaku okukuje při obědech své idoly a nechává si je podepisovat do památníčku.

V anketě čtenářů Kinorevue o českou filmovou hvězdu ovšem vítězí Antonie Nedošínská a Theodor Pištěk, jejichž rázovité a rozšafné manželské páry oslavovaly životní styl prostých lidí a lidí třetího stavu – a právě tito občané tvořili většinu publika.

Těmto divákům se předkládaly zfilmované operetky a románky o tom, jak hezké a hodné dívky (Hana Vítová, Zita Kabátová), byť chudé, přijdou ke štěstí s hezkými a hodnými pány, alespoň trochu bohatými (Rolf Wanka, Jiří Dohnal).

Lidovou zábavu a podívanou dobře točil Vladimír Slavínský – rychle, proto levně. Pan režisér tvrdil, že vydělává na umělecké filmy Otakara Vávry

 

40' - Hvězdná léta čtyřicátá

Dekádu čtyřicátých let rozdělil konec války na dvě části. Nápadný je velký pokles produkce. Nejprve se o to postarali němečtí okupanti, po zestátnění kinematografie v srpnu 1945 prostě nebyly náměty pro filmy nové doby, a to nejen veselohry.

Po „vítězném" únoru se začaly točit agitační a budovatelské veselohry, které nahradily společenské komedie z dřívější doby.

V době protektorátu byli hlavními veseloherními režiséry Martin Frič, Vladimír Slavínský a Miroslav Cikán. Jednou si to zkusil i Oldřich Nový, který měl praxi divadelního režiséra. Vážné filmy natáčejí Otakar Vávra a jeho největším konkurentem je František Čáp. Náměty se hledají v klasické literatuře, která oslavuje prosté hrdiny z chaloupek, lopotící se v bázni boží na chléb svůj vezdejší. Okupanti říkají této ruralistické tematice „krev a půda“.

Hvězdy? Gustav Nezval, Marie Glázrová, Nataša Gollová, Jiřina Štěpničková, Vlasta Matulová, Otomar Korbelář, Svatopluk Beneš. Popularitu získává také sestra Lídy Baarové Zorka Janů.

Saša Rašilov napíše námět k filmu Přijdu hned, v němž hraje hlavní roli. Film se dotočí pod dohledem gestapa, které po poslední klapce deportuje Annu Letenskou do koncentračního tábora, kde je popravena. V koncentráku umírá i Karel Hašler

SvětáciOldřich Nový kraluje mezi komiky, často s partnerkou Natašou Gollovou.
Žel, mnohé hvězdy, ale i režiséři, kameramani a skladatelé se nechají zlákat vyššími honoráři k účinkování ve filmech produkovaných říšskou firmou Pragfilm. Musí ovšem mluvit brilantně německy a do německé podoby si upravit i jména.   

Po osvobození nastane průvan, který vane až do únorových dnů a přirazí dveře mnoha hvězdám i některým režisérům.

Politické změny a s nimi spojené žánrové proměny v produkci odstavily mnohé herce, ale převážně herečky.  Adina Mandlová, Lída Baarová, Jára Kohout i Jiří Voskovec emigrovali, vrátit se nechtěl ani Hugo Haas, i když byl zván.

Jaroslav Marvan oblékl montérky, k převleku ze smokingu do pracovního oděvu se chystal i Oldřich Nový.

50' - Hvězdná léta padesátá

Agitovalo se, budovalo i úderničilo - a to s veselou myslí a za zpěvu optimistických písní. Garderobiéři zajišťovali "kostýmy" v prodejnách s pracovními oděvy. Diváci sice říkali, že je v kinech bolí ruce, ale protože bylo málo televizních koncesionářů, sesbíraly domácí filmy, nejen veselohry, milionové davy diváků.

V té době se zakládalo díky Pyšné princezně na tradici české filmové pohádky, pro kterou se stal charakteristickým znakem humor. Díky příběhu o napravené princezně Krasomile se rodí hit Rozvíjej se, poupátko, hvězdami se stávají Vladimír Ráž a Alena Vránová, kteří stejně jako na plátně slaví svatbu.

Když se někdo odvážil kritizovat, jako Vratislav Blažek v pohádkové komedii Tři přání, diváci si museli na film pár roků počkat.
Ministr informací Václav Kopecký slíbil platit zlatem za dobrou "novou" veselohru.

Císařův pekařStátní pokladna ušetřila. Martin Frič se dostal díky Císařovu pekaři a Pekařově císaři do bývalé formy (z filmu byl ovšem odvolán režisér Jiří Krejčík). Dvě veselohry režírovali společně Elmar Klos a Ján Kadár.

Režírovat začali bratři Josef a Jaroslav Machové, ale samostatně. Chvíli režíroval Václav Wasserman, v předválečné éře nejproduktivnější veseloherní autor.

Václav Krška zobrazuje osudy slavných velikánů, šrámkovským Stříbrným větrem dá zazářit Eduardu Cupákovi a Janě Rybářové, která si ale jako mladičká bere život.

Na benátském festivalu o jediný hlas prohrává se Sophií Lorenovou Jiřina Šejbalová, díky stejnému filmu, Vlčí jámě, sklízí ovace přítomných i mladá Jana Brejchová.

Králem komiků se stal Jaroslav Marvan, a nejen proto, že umřeli Jindřich Plachta, Saša Rašilov a posléze i ten, jemuž dříve příslušel vladařský majestát - Vlasta Burian.

Prosadili se i mladí - a bylo jich hodně: Stella Zázvorková, Miloš Kopecký, Lubomír Lipský, Miroslav Horníček, Vlastimil Brodský, Jiří Sovák, Rudolf Hrušínský.

Přehlédnout nešlo ani dva chlapce a následně výrostky - Vladimíra Pucholta a Václava Postráneckého. Ale jejich čas měl teprve přijít.

 

60' - Hvězdná léta šedesátá

Nejslavnější desetiletí v dosavadní historii českého filmu.  K posledním výkonům se vzepjal Martin Frič, který dal zazářit především Jiřině Bohdalové a Jiřímu Sovákovi. První housle však již hráli mladší: Oldřich Lipský, Zdeněk Podskalský, Bořivoj Zeman. A dařit se začalo ještě mladším například Václavu Vorlíčkovi.

Šedesátá léta ovšem poznamenali tvůrci "nové vlny". Právě tehdy tady s námi žil a tvořil Miloš Forman (Černý Petr, Lásky jedné plavovlásky). A také nám hrál Vladimír Pucholt. Oba Formanovi přátelé a spolupracovníci, Ivan Passer a Jaroslav Papoušek, dokázali svými režijními debuty (Intimní osvětlení, Nejkrásnější věk), že mají také požehnáno.

Ostře sledované vlaky

Mezinárodně se proslavili i další příslušníci "nové vlny" - Věra Chytilová a oscarový Jiří Menzel (Ostře sledované vlaky), který nejen režíroval, ale i hrál.
Námětový zdroj našel nejen v díle Bohumila Hrabala, ale také Vladislava Vančury. Jan Werich už měl z dřívějška svého scenáristu, Jiřího Brdečku, ale právě tehdy našel i režiséra Vojtěcha Jasného (Až přijde kocour).

Ostře vystartoval i benjamínek "nové vlny" Hynek Bočan, a to díky souznění s mladými prozaiky Milanem Kunderou a Vladimírem Páralem (Nikdo se nebude smát, Soukromá vichřice).

František Vláčil svléká vojenskou uniformu, opouští Armádní film a po lyrické Holubici zobrazuje děje z národní minulosti (Ďáblova past, Marketa Lazarová, Údolí včel).

Obrozují se i režiséři starší generace: Martin Frič (Hvězda zvaná Pelyněk), Otakar Vávra (Zlatá reneta, Romance pro křídlovku), Ján KadárElmarem Klosem (jejich Obchod na korze získává pro českou kinematografii prvního Oscara).

Hvězdy? Nebe nad Barrandovem je přímo rozzářené hvězdami. Za všechny vyslovme jména Miloš Kopecký, Jana Brejchová, Rudolf Hrušínský, Josef Somr, Pavel Landovský, Iva Janžurová, Jiří Sovák, Dana Medřická. Diváci se učí rozeznávat Ladislava Smoljaka a Zdeňka Svěráka, zatím jako herce.

 

70' - Hvězdná léta sedmdesátá

Začala normalizace, která zasáhla i do veseloherní filmové produkce. Připravované dramaturgické plány byly rozmetány, nové náměty se těžko hledaly. Pátralo se v odkazu domácí i světové klasiky, dobrými náměty byly pohádky a vědecko-fantastické příběhy. Jen co nejdál od současnosti.

Kulový bleskRežisér Zdeněk Podskalský pronesl památnou větu: "Když už to není pravda, ať je aspoň sranda." A odvyprávěl Vrchlického Noc na Karlštejně v muzikálové podobě. Škoda, že purkrabího nemohl hrát Jan Werich, jak si režisér vysnil. Jan Werich už ze zdravotních důvodů nemohl hrát ani roli starého pana Bílka v komedii Kulový blesk.

Tvůrčí frontu oslabili emigranti Miloš Forman, Ivan Passer, Jiří Weiss, Ján Kadár, Jan Němec, scenárista Vratislav Blažek, ale i spisovatelé Milan Kundera, Josef Škvorecký a Karel Michal.

Ještě že se filmové tvorbě začali programově věnovat cimrmanologové Ladislav Smoljak a Zdeněk Svěrák. Několik scénářů napsali společně, pak to zkusil Zdeněk Svěrák sám, zatímco Ladislav Smoljak několik úspěšných komedií režíroval.

Úplně nejmladší generaci reprezentoval režisér Karel Smyczek, který spolupracoval se scenáristy Radkem Johnem a Ivanem Pelantem. Popularitu začali získávat i mladí herci. Za všechny jmenujeme Petra Čepka, Oldřicha Kaisera, Libuši Šafránkovou, Josefa Abraháma, Dagmar Veškrnovou, Danielu Kolářovou.  Hvězdným leskem zářil malý Tomáš Holý.

Jistotu úspěchu zaručovali Oldřich Lipský, Jiří Brdečka, Václav Vorlíček, Miloš Macourek - a když opět mohli - tak Jiří Menzel a Věra Chytilová.

 

80' - Hvězdná léta osmdesátá

Z generace klasiků se zaskvěli Jiři Krejčík, Zdeněk Podskalský a Oldřich Lipský (ten spolu s autorem Jiřím Brdečkou stvořil ještě jednu klasickou parodii - Tajemství hradu v Karpatech).

Výrazněji než dříve se veselohernímu žánru věnoval jiný klasik - Karel Kachyňa.

Vesničko má střediskováKromě Věry Chytilové natočila své autorské filmy také Marie Poledňáková. A do třetice se prosadila ještě jedna žena, scenáristka Halina Pawlowská.
V autorském tandemu dál úspěšně tvořili Ladislav Smoljak a Zdeněk Svěrák, ale druhý jmenovaný zazářil i samostatně: jeho komedie Vesničko má středisková režírovaná Jiřím Menzelem soupeřila o Oscara!

série BásníkůAutorsky i interpretačně obohatil produkci desetiletí Bolek Polívka. A zazářil i jiný mimopražský autor, MUDr. Ladislav Pecháček, který s režisérem Dušanem Kleinem načal úspěšnou sérii Básníků. Invence jim vystačila ještě na další tři filmy.

Dařilo se ovšem i mladým - Karlu Smyczkovi a Zdeňkovi Troškovi.

A pak nastal listopad 1989, což se projevilo na podobě filmů. Ty, které byly ještě před několika dny odvážně kritické a posměšné, staly se fádními. Tvůrci se snažili co nejrychleji reagovat. Ale znáte to, když je práce kvapná, tak může být málo platná.

 

90' - Hvězdná léta devadesátá

Díky nastalé svobodě se znovu mohou natáčet filmy podle dříve ideologicky nevhodných autorů. Filmaři se zaměřili hlavně na předlohy Josefa Škvoreckého.

Černí baroniVhodné náměty se našly i v předlohách doma žijících autorů, které oficiálně vyšly až po listopadu 1989. Ano, řeč je o Černých baronech. Pozornosti však neušel ani dramatik Václav Havel.

Frekventovaným tématem se staly restituce a neočekávaná dědictví. Škoda že až dosud se tak dělo převážně v podobě veseloher tzv. lidových, velmi lidových.

To nesrovnatelně lépe se dařilo zobrazit události z padesátých let, zvláště když výpověď je stylizovaně poetizovaná z pohledu vyprávějících dětí.
Pilným režisérem v tomto období se stal Jaroslav Soukup, který se zaměřil na realizaci filmů, jež jsou volným pokračováním distribučně úspěšných titulů.

KoljaČeským lvem byla oceněna spolupráce scenáristky Haliny Pawlowské s režisérem Milanem Šteindlerem. Českým lvem a americkým Oscarem byl dekorován otcovsko-synovský tandem Zdeňka a Jana Svěrákových.

Co však české filmové tvorbě devadesátých let až palčivě chybí, je komedie ze současnosti, a to na takové úrovni, jak se točily v šedesátých letech, ale i později (Lásky jedné plavovlásky, Intimní osvětlení, trilogie o Homolkových, Kulový blesk).

Hvězdná současnost

V posledním desetiletí naší filmové historie počet natáčených filmů každoročně stoupá. Divácké rekordy trhají především Hřebejkovy a Svěrákovy mainstreamové filmy.

Největší filmové hvězdy současnosti? Anna Geislerová, Tatiana Vilhelmová, Klára Issová, Eva Holubová, Jiří Macháček, Ivan Trojan, Pavel Liška, Jiří Schmitzer ale taky duo Kotek - Mádl.

Žánrová paleta filmů se opět se rozšiřuje. Točí se pohádky, thrillery, dobrodružné filmy, komedie ze současnosti, válečné filmy, dětské filmy a zvláštním fenoménem se stávají teenagerské komedie. Mezi nová režisérská jména tohoto období patří například Jiří Strach, Jiří Vejdělek nebo Martin Kotík.

Z velikánů minulých dekád znovu režírují Věra Chytilová a Jiří Menzel. Mezi největší režisérské objevy posledního desetiletí patří Bohdan Sláma se svými filmy Divoké včely (2000), Štěstí (2005) a Venkovský učitel (2008).

Nejvýraznější dámskou osobností filmu je nesporně Alice Nellis s ryze ženskými filmy Ene bene (2000), Výlet (2002) a Tajnosti (2007).

 

zdroj Hvězdy mého srdce

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

FILMOVA.HISTORIE

(PETR.ŠPETIK, 15. 8. 2017 20:02)

TAK,PO,PŘICHODU,ZVUKU
SE,NATOČILY.5.FILMU,OSVOBOZENEHO
DIVADLA,VNĚMŠ.HRAL,VOSKOVEC.Z,VERICHEM
PUDR,A,BENZIN,HEJ,RUP,PENIZE,NEBO,ŽIVOT
UMAS,V,KOCOURKOVĚ,SVĚT,PATŘI,NAM
NO,HODNĚ,OTOM,NAPSAL,MIROSLAV
BATIK,A,JUDR,ČESLAV,ŠAROVSKY.NAROZEN
29.10.1944.V,ORLOVE,NĚKTEŘI,PACIENTI,JAK,SLYŠI
JEHO,JMENO,TAK,ŘIKAJI,JE,TOJEALE.PĚKNY.PES
ŽE,MI,TOHO,CAMPRLIKA,SEŽRAL,UNICH,TO,JE
PORUCHA,Z,EROTOMANII,NO,TOLIK,O,PSICHOLOGI
MIROSLAV,BATIK,Z,POLU,ZPANEM.ŠAROVSKYM
NAM,PŘIBLIŽILI,O,HISTORI,OSVOBOZENEHO,DIVADLA

Hvězdná současnost

(Blanka, 2. 4. 2016 11:17)

Ta mi nic neříká, čím více ocenění, český lev a podobně, tím větší kravina. Bohužel. Kde jsou ty časy, když se u nás točily filmy pro mládež nebo komedie. Mám ráda filmy pro pamětníky, ale i filmy z dalších let do doby chvíli po revoluci. Nejlepší filmy s Tomášem Holým, Vesničko má středisková, Slavnosti sněženek, Mravnost nade vše, Nebe a dudy a mnoho dalších. Prosím jen ne filmy oceněné kritiky.