Jdi na obsah Jdi na menu
 


Monika Maláčová

Monika Maláčová,*9.4.1959 - herečka

souboru Činohry NDB

Soupis rolí:

  • TAJEMSTVÍ PRALESA aneb 800 mil po Amazonce: Cybela
  • LAKOMEC:Frosina
  • ŠÍPKOVÁ RŮŽENKA: Vypravěčka, Královna
  • MORAVSKÉ SEKRETÁŘKY: Feministka
  • OLDŘICH A BOŽENA: Juta
  • ZASLÍBENÍ: Andrea, milenka Sváti; cizí holka
  • CYRANO Z BERGERAKU: Dueňa
  • RADÚZ A MAHULENA: Runa
  • KRÁL RICHARD III.: Královna Margaret
  • MĚŠŤÁK ŠLECHTICEM: Učitel šermu
  • ROMEO A JULIE: Monteková
  • MANDRAGORA: Sostrata
  • SEDMÁ PEČEŤ: Žena

Od dětství se věnovala baletu, navštěvovala baletní školu při Státním divadle v Brně a poté dramatický obor na Lidové škole umění. Zde poznal talent mladé herečky režisér Divadla na provázku Zdeněk Pospíšil, který měl na její umělecký vývoj vliv. Po ukončení školní docházky se přihlásila ke studiu na brněnskou konzervatoř, zkoušky úspěšně složila a byla přijata na dramatické oddělení.

Během studia účinkovala v Divadle na provázku, kam po absolutoriu konzervatoře nastoupila. Hrála v dnes již legendární Baladě pro banditu, v úspěšné inscenaci Sviť, sviť má hvězdo Alexandra Mitty, Julije Dunského a Valerije Frida, dále to byla role Boženy v Mrštíkově Pohádce máje v netradičním pojetí Milana Uhdeho a v režii Zdeňka Pospíšila, Markéty ve Vančurově Markétě Lazarové v dramatizaci Evy Tálské, kde Monika Maláčová prokázala dobrou hereckou a pohybovou průpravu a výtečně vykreslila citový a dramatický vývoj postavy. V Karamazovcích podle románu Fjodora Michajloviče Dostojevského v dramatizaci Jana Antonína Pitínského ztvárnila Kateřinu Ivanovnu, dále ztělesnila Boženu Němcovou v Písni o Viktorce, postavu Smrti v Pohnutedlných čteních o Donu Šajnovi a nevinně soužené hraběnce Genovefě, skvělou Komtesu da Castellane v Chameleonovi Ludvíka Kundery a Miloše Štědroně. Dále Monika Maláčová vytvořila na scéně Divadla na provázku různé postavy v Labyrintu světa a lusthauzu světa podle Jana Amose Komenského v dramatizaci Ludvíka Kundery, ve Velkém vandru nebo v Příbězích dlouhého nosu.

Poté odešla do svobodného povolání, spolupracovala s různými hudebními alternativními skupinami, jako byl Domácí lékař, začínající seskupení Čechomor, divadelní skupina Nepojízdná housenka a další. V roce 1987 obdržela Cenu Klubové tvorby.

V témže roce Monika Maláčová přijala angažmá v HaDivadle, kde se uvedla s velkým úspěchem v nesnadné roli Marie v dramatu Georga Büchnera Vojcek, dále jako vznosná Nastasja Filipovna v Dostojevského Idiotovi, Gertruda v Hamletovi Williama Shakespeara nebo Učitelka Vránová v muzikálu Hvězdy na vrbě.

Za autorský podíl na postavě učitelky Vránové s přihlédnutím k dalším rolím Nastasji Filipovny a Gertrudy obdržela Monika Maláčová v roce 1994 Cenu Nadace českého literárního fondu. V roce 1996 nastoupila do Městského divadla Brno, kde se velmi úspěšně uvedla v roli Hedy Gablerové ve stejnojmenné hře Henrika Ibsena, kterou upoutala diváky i odbornou kritiku: „... Monika Maláčová volí pro zpodobení hlavní hrdinky ostře řezané maskování, nemelodický, místy až drsný, chraplavý hlas, panovačné gesto a pohrdavý a strnulý výraz, z něhož vane syrový chlad. Herečka přesně vystihla nejen Hedinu sebestřednost a její bezcílnost, ale i elegantní chladnokrevnost cynického sobce a vnitřní prázdnotu, zbytečného člověka´. Přitom její výkon je mimořádně sugestivní a vyvážený, i když udržet rovnováhu této postavy je velmi těžké.“ Další postavou, kterou ztvárnila na jevišti Městského divadla Brno, byla Stella v Tramvaji do stanice touha Tennesseeho Williamse. V této roli prokázala zcela rozdílný herecký přístup. Její Stella je obětavá, družná a lidská.

Z dalších rolí jmenujme Jenny ve hře Všechno na zahradě Edwarda Albeeho, kterou zvládla bravurně. V Městském divadle Brno účinkovala také v muzikálu Radúz a Mahulena Petra Ulrycha a Stanislava Moši, dále v muzikálu Babylon Zdeňka Merty a Stanislava Moši. Vynikající pěvecké umění využila v Amadeovi Petera Shaffera, kde zpívala nezapomenutelnou Královnu noci.

Monika Maláčová spolupracovala s Českou televizí Brno, kde natočila několik inscenací, jako byla hlavní ženská role v televizním filmu O bláznech dobré podle románu brněnského spisovatele Jana Trefulky, pohádku O Faustovi, detektivní příběhy Detektiv Tomsa a další. Vystoupila také v populárním pořadu Manéž Bolka Polívky s pěveckou parodií na Mozartovu Královnu noci. Hostovala v divadle Ta Fantastika v Praze, v roli Královny Igrain a Převorky v muzikálu Excalibur, v Dejvickém divadle zpívala opět Královnu noci v Kouzelné flétně a v Národním divadle v Praze jí byla svěřena pěvecká role vesnické ženy ve hře Zvony. Dále v České televizi účinkovala v detektivním filmu Vražda kočky domácí a v seriálu Zdivočelá země.

V Divadle Metro Monika Maláčová hrála Andělu v představení Tanec mezi vejci a také vytvořila vlastní projekt, a to koncertní verzi muzikálových světových autorů a současných českých i světových skladatelů moderní vážné hudby. Spolupracovala s hollywoodskou produkcí, účinkovala ve filmu Hostel II v režii Eliho Rotha a v různých dokumentech.

V roce 2007 nastoupila do Činohry Národního divadla Brno jako vyzrálá herečka s velkými jevištními zkušenostmi s rozmanitým repertoárem. Ztvárnila znamenitě temperamentní Italku Orsolu v Goldoniho Náměstíčku, služku v Dacosta-Garralově rodinné v inscenaci Tajemství pralesa aneb 800 mil po Amazonce Julese Verna v úpravě Arnošta Goldflama. Ve světové premiéře hry Erós Pavla Kohouta brilantně vystihla Monika Maláčová psychologické zvraty hrdinky v postavě Ester Heidenreichové.

I v náročné roli Madame ve hře Služky Jeana Geneta přesvědčila svou tvárností, výbornou hereckou kreací a psychologickým ztvárněním postavy. Zcela rozdílnou roli byla Merkuria v hudebním dramatu Tajemství Zlatého draka Daniela Landy, Zdenka Plachého a Jiřího Šimáčka. Výraznou komediální kreaci předvedla v roli Frosiny v Molièrově Lakomci, značný tragický opar měla její Juta v Hrubínově hře Oldřich a Božena, enigmatickou bláznivostí oplývala královna Margaret v Plachého inscenaci Král Richard III. a dráždivou exaltovaností se vyznačovala její Runa v Zeyerově hře Radůz a Mahulena v režii SKUTRU.

 

zdroj ND Brno,cz

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář