Jdi na obsah Jdi na menu
 


Marie Poledňáková

29. 6. 2014

Marie Poledňáková,*7.9.1941 - režisérka, scénáristka

 

VZDĚLÁNÍí:
AMU Akademie múzických umění, Praha; scenáristika, 1970 absolvovala magisterské studium


PRŮBĚH ZAMĚSTNÁNÍ

1994 – současnost
Studio Premiéra - vydavatelství; SPOLUMAJITELKA, pokračuje v psaní

1992 - 1994
TV Premiéra – televizní stanice pro Prahu a střední Čechy; PREZIDENTKA (Držitel licence: FTV Premiéra) Vyvíjí a obhajuje plán na rozšíření vysílání; v roce 1994 přijímá lukrativní nabídku k odprodeji svých akcií investiční bance, která financuje vysílání TV Premiéra (nyní TV PRIMA).

1990 - 1994
FTV Premiéra – vydavatelství, komerční produkce, televizní produkce; ZAKLADATELKA a SPOLUMAJITELKA společnosti; Vyvíjí a obhajuje žádost o získání licence pro první soukromé vysílání v České republice u Rady pro rozhlasové a televizní vysílání

1983 - 1989
Filmové studio FSB – Barrandov; AUTORKA a REŽISÉRKA

1970 – 1983
Česká televize – televizní produkce; SCENÁRISTKA, AUTORKA a REŽISÉRKA mnoha televizních filmů. Její filmy měly u diváků velký úspěch a získaly četná ocenění na mezinárodních filmových festivalech. Byly prodány televizním stanicím do mnoha zemí. Žánr rodinné komedie, ve kterém se skvěle snoubily autorské a režisérské schopnosti Marie Poledňákové, jim zaručoval trvalý úspěch.

1961 – 1970
Česká televize – televizní produkce; ASISTENTKA REŽIE 10 let zkušeností s organizací natáčení a prací s herci.

1958 – 1960
Dělnice v továrně; po promoci byla poslána do továrny, aby se zbavila „kapitalistických“ kořenů své rodiny (otec byl universitním profesorem, na matčině straně byl továrník a poslanec z 30. let); mnoho členů její rodiny bylo donuceno k emigraci.


TVORBA MARIE POLEDŇÁKOVÉ

2006 Jak se krotí krokodýli (scénář, režie)

1990 Dva lidi v ZOO (scénář, režie)

1987 Zkrocení zlého muže (scénář, režie)
Koprodukce: Československo, USA, Finsko

1982 S tebou mě baví svět (scénář, režie)
Zvláštní cena – MFF Gijon, Španělsko, 1983
Komedie století – listopad 1988 – cena Nejúspěšnější komedie století udělena při příležitosti 100.výročí České kinematografie
Dětský film století – Zlaté jablko – červen 2000 – cena Nejúspěšnější dětský film století udělena na MFF pro děti ve Zlíně na základě hlasování dětí z celého Československa

1980 Kotva u přívozu (scénář, režie)
Zlatý Krokodýl – nejlepší herečka (Jana Šulcová)

1978 Jak dostat tatínka do polepšovny (scénář a režie)
Golden Nymph 1979 –cena za nejlepší scénář na MTF Monte Carlo
Cino del Duca 1979 - cena za nejlepší režii na MTF Monte Carlo
Zlatý Krokodýl – nejlepší herec (F.Němec)
Zlatý Krokodýl – zvláštní cena za nejlepší dětský herecký výkon (T.Holý)
Řád dětského úsměvu 1979 - cena dětského publika za nejlepší film
9. místo v anketě o Nejúspěšnější českou komedii století

1977 Jak vytrhnout velrybě stoličku (scénář a režie)
Zlatá Praha 1978 – Hlavní cena na MTF – ČSSR
7. místo v divácké anketě o Nejúspěšnější komedii století

zdroj Osobnosti,cz

21. dubna 2013 • 12:00

S tebou mě baví svět: Poledňáková hercům zakázala chlast, cpali ho dětem do batůžků!

Marie Poledňáková vyhlásila na natáčení prohibici
Marie Poledňáková vyhlásila na natáčení prohibici (koláž Ahaonline.cz)
 
 
 
 
 

Když se hlasovalo o nejlepší českou komedii století, tenhle film suverénně zvítězil. Skvělé herecké obsazení, roztomilé dětičky, situační humor, romantické prostředí hor. Koktejl byl zdařile namíchán. Snímek Marie Poledňákové (71) S tebou mě baví svět patří mezi klenot české kinematografie. Pojďme nahlédnout pod pokličku, bylo natáčení skutečně tak idylické, jak film na první pohled vypadá?

 

Herci na lyžích? Hotová tragédie…

Když produkce obsazovala titulní herce, všem položila stejnou otázku: Pánové, umíte vůbec lyžovat? „Já odpověděl, že jsem přece vyrostl na Šumavě, Jula Satinský bezostyšně oznámil, že byl v Tatrách horský vůdce a Postránecký se sebevědomě tvrdil, že větší machr v Krkonoších už je jenom Krakonoš,“ zavzpomínal Pavel Nový (64).

Ve skutečnosti to bylo tak, že ani jeden z nich na lyžích nikdy nestál. „V lyžařských scénách mě proto raději zastoupil produkční filmu pan Honza Balzer (manžel herečky Elišky Balzerová - pozn.aut), kterého vycpali polštářem, aby byl jako já,“ vybavoval si Julius Satinský (†61).

„To, jak jsem se pohyboval na lyžích, jsem hrát vůbec nemusel. Takové bylo moje lyžařské umění. A od té doby jsem nepokročil ani o píď. Nicméně ty pády už bych dnes absolvovat nemohl,“ doplnil Václav Postránecký (69), který ve filmu ztvárnil postavu dirigenta orchestru. „A s hudbou jsem na tom úplně stejně jako s lyžováním. Nemám hlas ani sluch. V tom je herectví krásné, můžete hrát cokoliv,“ dodal s úsměvem.


Chlast cpali dětem do batůžků…

Co by to bylo za hory, kdyby se nepopíjelo. A to dobře věděla režisérka Marie Poledňáková, která pro to raději zavedla pečlivé kontroly. Herci byli pod přísným dohledem. „Vyhlásila se absolutní prohibice. I ráno kontrolovala, zda nemáme třeba grog. My jsme pak zjistili, že taková borovička v mléce není vůbec cítit, a tak o ranním pití bylo jasno,“ prozradil Nový. „Kdyby nás přistihla s láhví, byl by malér. A těch kontrol bylo skutečně dost. Tak jsme to vyřešili tak, že jsme cpali alkohol dětem do batůžku. Tam to bylo v bezpečí,“ dodal Satinský.


Děti si vydělaly tři tisíce korun

Během natáčení ale nebyla pouze »švanda«. Došlo i na vážnější momenty. Třeba když si představitelka Dášenky, Zuzana Lisová Githeisová (35), hned první natáčecí den zlomila ruku. „Dva a půl měsíce jsem měla sádru až po rameno. Je to znát v té scéně v cukrárně, kde maminky plánují, jak chlapům výlet zpříjemní. Sice mě zabírali zezadu, ale mám jednu ručičku normální a druhou trojnásobnou,“ zavzpomínala Zuzana, s jejíž postavou jsou navždy spjaty mokré bačkůrky. Kvůli nim si prožila hotové peklo. „Točilo se to ve sprše. Měla jsem zánět průdušek a oni mě koupali ve studené vodě,“ dodala dnes už s úsměvem. Dětští herci za své role tehdy dostaly 3000 korun.

  • Zdena Studenková byla v komedii dabována dvakrát. Naďa Konvalinková pořídila mluvené slovo, Helena Vondráčková zpěv.
  • Ve scéně, kdy Pepa v podání Pavla Nového utírá Pepínovi zadek větvičkou ze smrku, mu ho doopravdy utíral smrkovou větví. Reakce dítěte je tedy naprosto spontánní.
  • I když Pepíno a Dášenka prožívali v komedii dětskou lásku, jejich herečtí představitelé se ve skutečnosti nesnášeli. Mimo záběry spolu nemohli být pohromadě, jinak se hned prali.
  • Dětští herci si s odstupem let stěžovali na scénu, ve které se nazí koupali v chatě. Spolužáci se jim tehdy dlouho posmívali.
  • Na schvalovacích projekcích bylo pěkné dusno. „Nikdo se ani jednou nezasmál, panovalo nepřátelské ticho. Když se rozsvítilo, oznámili mně, že se ten film neměl nikdy natočit, že je buržoazní. Jak je třeba možné, že Gábina nese v síťovce salát, když saláty přece nejsou,“ prozradila režisérka Poledňáková.

autor dan

zdroj Aha,cz

22. srpna 2014 • 05:00

Drama v komedii Jak dostat tatínka do polepšovny: Němec se zřítil ze skály!

Herec neměl s lezením před natáčením vůbec žádné zkušenosti.
Herec neměl s lezením před natáčením vůbec žádné zkušenosti. (Reprofoto film Jak dostat tatínka do polepšovny)
 

 
 
 

 

Komedie se mohla zvrhnout v tragédii! Chybělo málo a František Němec (71), který ve filmu hraje tatínka malého Vaška v podání Tomáše Holého (†21), si srazil vaz. Štáb hazardoval s jeho životem! Hercův pád ze skály nebyla hra před kamerou, ale nešťastná náhoda.

 
 
 
 
 

„Pršelo a ti chlapi, když lezou na ten pískovec, tak po tom dešti na to nelezou, poněvadž říkají, že ten pískovec tak zvaně vysoluje. No ale my jsme museli točit. A já jsem utrhl chyt. Takže ten pád, kdy sletím ze skály, je skutečně originál,“ prozradil Němec drama spojené s natáčením.

„Chlap, kter mě jistil, byl naštěstí duchapřítomný a chytl za lano,“ řekl herec, který může mluvit o štěstí, že vyvázl jen s odřeninami. „Akorát jsem si rozbil nohy,“ svěřil se Němec, u kterého musel stát anděl strážný. Kdyby spadl z více než třímetrové výšky, mohl si také srazit vaz. O tom, jak jeho pád hrozivě vypadal, jste se mohli přesvědčit včera večer na Nově.

Němec prosadil Holého?
Tomášův filmový táta František Němec může za to, že režisérka do prvního filmu Jak vytrhnout velrybě stoličku vybrala právě Holého. „Já jsem jí říkal, že když to mám tomu klukovi všechno věřit, tak to musí být jedině Tomáš,“ svěřil se Němec. S obsazením Holého ale nesouhlasil Poledňákové syn, který režisérku inspiroval k natočení filmu. Když mu bylo osm, sháněl jí tatínky. O fotce z konkurzu prohlásil, že tam Tomáš nevypadá jako správný kluk, ale tlustá teta.
Herce pronásledovali!
Natáčení komplikovaly davy fanoušků Tomáše Holého. „Když jsme byli v Prachovských skalách, rozkřiklo se, že tam točíme. A to už byl Tomáš tak slavný, že okolní dětské tábory dělaly hry, kdo nás dřív najde,“ vzpomíná režisérka Marie Poledňáková (72). „Pronásledoval nás štrúdl zvědavců, kteří chtěli po Tomášovi autogram. On byl hlavně pro ty děti víc slavný než František Němec a Jana Preisová,“ dodala.

 

  7. března 2015 • 19:28

Režisérka vzpomíná na konkurz s Tomášem Holým: Co se jí nelíbilo a proč ho poslala domů?

Tomáš vypdal jak dobrosrdečná teta!
Tomáš vypadal jak dobrosrdečná teta! (Foto: Aha! - ara)
 
 

 

 

Kdo by neznal slavnou českou komedii Jak vytrhnout velrybě stoličku! Tenhle evergreen, který včera znovu reprízovala Česká televize, snad nikdy neomrzí. Znáte však zákulisí samotného natáčení, od kterého uplynulo už více než pětatřicet let?

 

Námět o malém chlapci, kterému chybí tatínek, se Marii Poledňákové (73) psal sám. Po rozvodu zůstala se svým osmiletým synem Petrem sama a prožívala s ním horké chvilky. „Ve škole s ním žádný problém nebyl, ale život s mámou se mu nezdál dost zábavný a chtěl mít doma tatínka. Vysvětlila jsem mu, že jsme rozvedení, a to se nedá vrátit zpátky. Tak proč si nenajdeš jiného chlapa? Ptal se pořád dokola. Protože všichni mužský, kteří by se ke mně hodili věkem, jsou ženatí a mají malé děti, odpovídala jsem mu,“ zavzpomínala Poledňáková. Její klučina se ale nevzdal. Vzal si její telefonní zápisník a začal zkoumat jednotlivá jména. Byli tam především herci, kameramani, rekvizitáři… „Péťa to vzal podle abecedy, postupně mi všechny nabízel a já musela vysvětlovat, proč to nejde,“ dodala s úsměvem.

Její synek měl ještě další bolavá místa. Toužil mít psa a přál si, aby s ním odjela na hory lyžovat. „To jsem mu ale také nemohla splnit, protože zimní školní prázdniny a moje natáčení se nikdy nepovedlo dát dohromady,“ pokrčila rameny. A scénář byl na světě! „Jedno letní odpoledne jsem seděla na lehátku na zahradě, měla klid a dala se do toho. Psala jsem to celé tři měsíce,“ prozradila režisérka.

Klíčový problém byl výběr kluka do role Vaška. Na konkurz do smíchovského Národního domu dorazilo zhruba sto šedesát dětí. „Většinu jsem poslala domů a nechala si partičku asi dvanácti kluků. Tomáš Holý byl mezi nimi nejmladší, do naší debaty se ale vůbec nezapojil, ani jednou nepromluvil. Přitom iniciativa dětí a jejich spontánní reakce jsou při výběru rozhodující,“ poznamenala Poledňáková. Na malého Tomáše se proto ani nesoustředila. „Zdál se mi příliš malý, pochybovala jsem, že by byl schopen vydržet dlouho natáčení,“ dodala. Nenápadně přitom pátrala, jestli některé z dětí není z rozvedeného manželství, což by jí výběr usnadnilo, ale nic.

Nakonec tedy udělala užší výběr a pět kluků pozvala na kamerovou zkoušku a ostatní včetně Tomáše poslala domů. „Za chvíli se Tomáš nečekaně vrátil do sálu a zůstal stát ve dveřích. Co chceš? Zeptala jsem se. Tomáš nepromluvil, jen ukazoval rukama. Z jeho pantomimy jsem pochopila, že si zapomněl kulicha. Řekla jsem pomocnému režisérovi, aby toho prcka zítra také přivezl na zkoušku,“ uvedla režisérka. Druhý den byl Mikuláš a v noci nečekaněnapadlo spoustu sněhu. Všechny děti dojely v pořádku, až na Tomáše. „Na konečné stanici tramvaje se vyválel v mokrém sněhu, a než pro něj dorazilo auto z Barrandova, byl promočený až na kůži. Kostymérky mu sušily kalhoty a punčocháče na topení a na žebříčku mého zájmu postoupil hodně nahoru,“ vylíčila. „Když jsem pak zkoušela scénu s Janou Preissovou a Františkem Němcem, bylo jasno. Tomáš spletl, co se dalo, brebtal, culil se, byl tak bezprostřední a něžný… Moje intuice mi napověděla, že nikdo jiný malého Vaška hrát nemůže,“ dodala. Když přijela nadšená domů, její syn Petr byl zvědavý, koho nakonec vybrala. Když mu ukázala fotografii, zděsil se. „No mami! To snad ne! To není žádnej správnej kluk, to je ošklivá holka, vykřikl na mě. (smích) Je pravda, že Tomáš měl obličej kulatý jak melounek a v dlouhých vlasech spíše připomínal dobrosrdečnou tetu. Ale uklidnila jsem ho, že to bude dobrý, že za něj ručím,“ prozradila Poledňáková. Jaké bylo její překvapení, když jí ještě ten večer volala Tomášova maminka s tím, že jí to Tomáš asi neřekl, ale že jsou s manželem rozvedení, zda jí to nebude vadit… Pátý den natáčení na horách Tomáš vážně onemocněl. „Byl rozpálený a měl vysokou horečku. Nevím, čí to byl nápad dojet do nedaleké vsi. V pokoji Tomáše se objevila babka kořenářka, uvařila mu čaj z bylinek a zabalila nohy do tvarohu! Tenhle recept zabral a Tomáš byl ráno fit,“ zavzpomínala režisérka. Tomáš se do Františka Němce, svého filmového otce, naprosto zamiloval. Když pak přišly na řadu scény, kdy tatínka nechce ani vidět, nastal problém. „Říkala jsem si, jak mu to proboha vysvětlím. Začínali jsme scénou v dětském pokoji, kdy mu Jana Preissová ovazuje bolavou hlavu puntíkovým šátkem. Tomáš už byl v pyžamu, posadila jsem si ho vedle sebe na postel a zkusila to jednoduše. Povím ti tajemství, chceš? Tomáš horlivě přikývl. Z Františka se vyklubal špatný chlap a podvodník. Tomáš na mě zíral a pak nevěřícíma očima vykřikl: To není pravda! Já ho znám! Je to kamarád! Příšerně se naštval a začal bulit. My jsme byli s kamerou připraveni a já jsem tiše řekla: jedem! Tomáš nic nehrál, byl opravdová hromádka neštěstí. Nikdo z diváků neví, že nebyl naštvaný na Frantu, ale na mě,“ uzavřela s úsměvem režisérka.

Když režisérka Marie Poledňáková poprvé viděla sestříhaný film, kde ještě chyběly hudba, postsynchrony a ruchy, zhrozila se. „Kameramana Poláka jsem pozvala rovnou na panáka whisky s dotazem, zda někdy viděl takhle blbej film,“ prohlásila. Pár měsíců nato potkala Boženu Jirků, která uváděla pořad Nad dopisy diváků. „Šla zrovna z projekce vedení, a že prý tomu nebudu věřit, ale Balášová, což byla taková komunistická semetrika, chladná jako led a nikdy nikdo ji neviděl projevit jakoukoliv emoci, prý u toho bulila,“ dodala s úsměvem. To bylo první znamení, že by film mohl být trhák!

autor dan

zdroj Aha,cz

 

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář