Jdi na obsah Jdi na menu
 


Ivana Vaňková

Ivana Vaňková,*12.7.1978 - herečka

 

Ivana Vaňková pochází z malé vesničky Hrabovčík v okresu Svidník na východním Slovensku. Po tatínkovi je Rusínka, její maminka je Ukrajinka. Právě po ní nejspíše zdědila vlohy k herectví, protože maminka hrávala ochotnické divadlo. Ivanka už odmalička chodila na různé soutěže, recitovala v ruštině na Puškinových památnících a zpívala rusínský folklor. Původně chtěla studovat zpěv, ale nakonec se rozhodla pro hudebně-dramatický obor na konzervatoři. Po vystudování konzervatoře hrála jednu sezonu rusínsky v Národnostním divadle v Prešově.

Následně byla přijata na JAMU do ročníku Jany Janěkové. Za dob studií účinkovala např. v inscenaci Hamlet (Ofélie) a absolvovala rolí Dorotky v muzikálu „Oz“.

Její první rolí v MdB byla Anita v zájezdové verzi West Side Story. Následně dostala nabídku do stálého angažmá, kde je od 1. 6. 2001 jako členka muzikálového souboru.

Následovala řada muzikálových i činoherních rolí, např.: Větříček (Amadeus), Lea (Svět plný andělů), Vasja, Kalyna (Koločava), Uršula (Manželství na druhou aneb Barillonova svatba), Hazel Nilesová (Smutek sluší Elektře), Slečna Fritzie Kostová (Cabaret), 1. slečna a další (Osudy dobrého vojáka Švejka), Elisa (Kamenný host aneb Prostopášník), Cecilie Cardewová (Jak je důležité míti Filipa), Jarmila (Máj), Victoria (Hair), Ahinsa (Zahrada divů), Tereza (Kdyby tisíc klarinetů), Nancy (Oliver!), Marie Magdalena (Jesus Christ Superstar), Pénelopa (Odysseia), Královna noci (Magická flétna), Hodl (Šumař na střeše), Alkmena (Amfitryon), Rada (Cikáni jdou do nebe), Alexandra (Čarodějky z Eastwicku), Alexandra (Markéta Lazarová), Blanche (Deník krále), Paní de Renal (Červený a černý). Účinkuje také v koncertních představeních Muzikály z Broadwaye, Jazz Side Story a Jesus Christ Superstar.

Mimo jeviště MdB ji mohli diváci vidět také v Národním divadle v Brně jako Aldonzu v muzikálu Muž z kraje La Mancha, na Nové scéně v Bratislavě jako Sheilu v muzikálu Hair a zahrála si také v muzikálu Juno a Avos.

V posledních letech se Ivanka umísťuje na předních příčkách divácké ankety Křídla o nejoblíbenější herečku souboru a právě tato cena jednou přilétla i přímo jí, a to za sezonu 2005/2006.

Ivančiným televizním debutem byla role operetní subrety Elly Vienny v oblíbeném seriálu Četnické humoresky.

Nyní však má Ivanka roli nejkrásnější, stala se maminkou synka Jozífka.

Autor: domajs, rosomak, matasss

zdroj Osobnosti,cz

Ivana Vaňková (* 12. 7. 1978)

West Side StoryIvana Vaňková pochází z malé vesničky Hrabovčík v okresu Svidník na východním Slovensku. Po tatínkovi je Rusínka, její maminka je Ukrajinka. Právě po ní nejspíše zdědila vlohy k herectví, protože maminka hrávala ochotnické divadlo. Ivanka už odmalička chodila na různé soutěže, recitovala v ruštině na Puškinových památnících a zpívala rusínský folklor. Původně chtěla studovat zpěv, ale nakonec se rozhodla pro hudebně-dramatický obor na konzervatoři. Po vystudování konzervatoře hrála jednu sezonu rusínsky v Národnostním divadle v Prešově.

Následně byla přijata na JAMU do ročníku Jany Janěkové. Za dob studií účinkovala např. v inscenaci Hamlet (Ofélie) a absolvovala rolí Dorotky v muzikálu „Oz“.

MájJejí první rolí v MdB byla Anita v zájezdové verzi West Side Story. Následně dostala nabídku do stálého angažmá, kde je od 1. 6. 2001 jako členka muzikálového souboru.

Následovala řada muzikálových i činoherních rolí, např.: Větříček (Amadeus), Lea (Svět plný andělů), Vasja, Kalyna (Koločava), Uršula (Manželství na druhou aneb Barillonova svatba), Hazel Nilesová (Smutek sluší Elektře), Slečna Fritzie Kostová (Cabaret), 1. slečna a další (Osudy dobrého vojáka Švejka), Elisa (Kamenný host aneb Prostopášník), Cecilie Cardewová (Jak je důležité míti Filipa), Jarmila (Máj), Victoria (Hair), Ahinsa (Zahrada divů), Tereza (Kdyby tisíc klarinetů), Nancy (Oliver!), Marie Magdalena (Jesus Christ Superstar), Pénelopa (Odysseia), Královna noci (Magická flétna), Hodl (Šumař na střeše), Alkmena (Amfitryon), Rada (Cikáni jdou do nebe), Alexandra (Čarodějky z Eastwicku), Alexandra (Markéta Lazarová), Blanche (Deník krále), Paní de Renal (Červený a černý). Účinkuje také v koncertních představeních Muzikály z Broadwaye, Jazz Side Story a Jesus Christ Superstar.

Deník králeMimo jeviště MdB ji mohli diváci vidět také v Národním divadle v Brně jako Aldonzu v muzikálu Muž z kraje La Mancha, na Nové scéně v Bratislavě jako Sheilu v muzikálu Hair a zahrála si také v muzikálu Juno a Avos.

V posledních letech se Ivanka umísťuje na předních příčkách divácké ankety Křídla o nejoblíbenější herečku souboru a právě tato cena jednou přilétla i přímo jí, a to za sezonu 2005/2006.

Ivančiným televizním debutem byla role operetní subrety Elly Vienny v oblíbeném seriálu Četnické humoresky.

Nyní však má Ivanka roli nejkrásnější, stala se maminkou synka Jozífka.
 

zdroj Neoficiální stránky,MdB,cz

(Net)hovor s Ivankou Vaňkovou

Sasanka: Ivanko, nejprve bych Ti položila takovou klasickou otázku, a to jak tě vlastně napadlo být herečkou? Bylo to náhodou, nebo jsi milovala divadlo už jako malá?

Ivanka: Moje maminka byla herečkou v takovém malém ochotnickém souboru a tak nějak tím divadlem a kulturou žila, že i mě přihlašovala do různých pěveckých a recitačních soutěží. Mně to nebylo úplně proti mysli, myslím, že se mi to i zalíbilo, a další moje cesta byla klasická: základní umělecká škola, konzervatoř, JAMU a teď jsem tedy v Městském divadle a jsem tam moc ráda.

Sasanka: Když si tak zavzpomínáš na všechny role, které jsi už odehrála, jaká divadelní postava Ti nejvíc přirostla k srdci?

Ivanka: Mám ráda Anitu z West Side Story (asi proto, že byla moje první v divadle), ale vlastně, když nad tím tak přemýšlím, všechny role mi k srdci tak nějak přirostly. Zvláštní kapitolu ovšem tvoří dvě role, které jsem hrála ještě na škole - Ofélie v Hamletovi a Dorotka v Ozovi (Čaroděj ze země Oz). O těch se mi dodnes v noci zdají krásné sny. A pak jsou tu další dvě role - Aldonza z muzikálu Muž z kraje La Mancha a hlavně Marie-Conchita z ruské rockové opery Juno a Avos. Bohužel obě inscenace se tak nějak nevyvedly podle mého gusta a taky se dlouho na repertoárech divadel, ve kterých jsem je hrála, neudržely. Škoda. Hlavně Juno a Avos miluju. Psala jsem o ní dokonce i diplomovou práci.

Sasanka: Hraješ jak v muzikálech, tak v činohrách.Co je pro tebe větším přínosem?

Ivanka: V každé práci, která mně doposud potkala, jsem zatím vždycky dokázala najít něco přínosného. A i když to třeba někdy vypadá, že to bude pro mě ztráta času, tak tomu tak ve výsledku nikdy není. Jsem ráda, že mě obsazují i do muzikálu i do činoherních inscenací. Mám pestrý život. Ale musím přiznat, že muzikálů jsem za poslední sezónu "přejezená" (ačkoli to byly samé skvělé tituly) a velikánskou radost mi udělalo, když jsem se našla na obsazení činoherní inscenace Amfytrion, kterou právě zkoušíme s režisérkou Hankou Burešovou. Oba žánry (pokud se zadaří) mají své kouzlo.

Sasanka: Umíš si představit, že by ses věnovala něčemu jinému než divadlu? Jaké jsi měla záliby v dětství?

Ivanka: Donedávna jsem se tím vůbec nezabývala, protože jsem byla přesvědčená, že divadlo budu hrát do konce svého života. Inu, byla jsem mladá. Ale jak člověk dospívá, začíná víc vnímat život kolem sebe, všechny ty sociálně-politicko-ekonomické a já nevím jaké okolnosti. A začíná mi být tak nějak smutno z toho, že bohužel nezáleží jenom na mně, jak se bude můj život vyvíjet dál, a tak si říkám, že bych měla pomýšlet na nějaké zadní vrátka. Ale stejně nevím, co jiného bych dělala, kdybych nehrála divadlo. V dětství jsem chtěla být letuškou, ale to už mně dávno opustilo.Takže nedá se nic dělat, musím věřit, že budeme mít šanci divadlo hrát ještě dlouho, že diváci budou do divadel chodit dál a rádi a že ještě dlouho nebudu muset vymýšlet, co jiného bych měla dělat.

Sasanka: Čemu se v současné době věnuješ ve volném čase?

Ivanka: Tak před třemi měsíci, když jsem měla volnou neděli, jsem se válela v posteli a dívala jsem se na filmy a předevčírem v neděli, když jsem měla volno, jsem dělala to samé. Strašně ráda bych se věnovala své chaloupce v Beskydách a už se na ni moc těším o prázdninách. Tato sezóna byla opravdu na volno skoupá.

Sasanka: Nedávno jsi měla premiéru Šumaře na střeše, jak na tebe tato vážnější inscenace působí?

Ivanka: Šumař je skvělý muzikál. Dobré téma, krásná muzika. A myslím, že i ta inscenace se vyvedla.

Sasanka: Kdyby sis měla vybrat jednu inscenaci, na kterou by ses v MdB šla nejraději podívat. Která by to byla?

Ivanka: Až se vrátí Alenka Antalová z mateřské, doufám, že se na hracím plánu objeví inscenace Arkádie. Viděla jsem ji čtyřikrát a šla bych znova. Všem toto představení doporučuji.

Sasanka: Jak vzpomínáš na podle mě neopakovatelnou inscenaci Smutek sluší Elektře?

Ivanka: Ráda, protože to byl taky takový světlý moment v záplavě muzikálů (teď to vyznívá, že muzikály fakt nemám ráda, ale opravdu to tak není, jen těch činoher je nepoměrně míň, a proto jsou pro mě za odměnu). Helenka Dvořáková a další kolegové byli v té inscenaci skvělí a já jsem byla nevýslovně šťastná, že můžu být s nimi. Bylo to v první sezóně mého působení v divadle, takže si dokážeš představit moje nadšení. Všechny nové role jsem hltala, zvlášť takové drama!

Sasanka: A co třeba Magická flétna? Hraješ ji ráda, nebo ji odsuzuješ?

Ivanka: Hraju ji ráda, docela, a nepatřím k jejím odpůrcům. Opravdu si myslím, že - slovy našeho ředitele - má svou hodnotu a zajímavé sdělení. A neříkám to jenom z loajality, opravdu si to myslím. Samozřejmě uznávám, že je tam hodně zbytečných věcí, hlavně někdy samoúčelně užívaných kouzel. Ale že to představení propaguje nacismus nebo fašismus nebo jiné zvrhlé ideologie? Já si myslím pravý opak. Asi záleží na úhlu pohledu. Rozhodně to není představení pro člověka, který chce být jen baven a nechce nad ničím přemýšlet. Ale na druhé straně chápu i odpůrce, ta forma je totiž značně nezvyklá na poměry MdB. A abych se vrátila k tomu, že ji hraju ráda - docela, nevím, jak jinak to říct, tak budu muset použít frázi: za svou rolí si stojím a dokážu si ji obhájit i lidsky. Jen je pro mě hrozně těžké ustát děkovačku... Co si budeme povídat, to představení je z větší části diváky přijímáno víc než chladně. A stoupnout si na konci před pobouřené až znechucené lidi fakt není žádný med. Mrzí mně to, ale co už.

Sasanka: Stalo se ti, že jsi měla na jevišti naprostý výpadek paměti? Jak ses z toho dostala?

Ivanka: To víš, že stalo. U Klarinetů jsem zapomněla celý komentář k reportáži, která běžela na plátně. V tu chvíli všichni kolegové na jevišti i diváci v prvních řadách slyšeli paní nápovědu, která se mi zoufale snažila pomoct, jen já jsem byla v tom šoku naprosto hluchá. Způsobila jsem tím trochu nervozity na jevišti, ale jinak se toho tak moc nestalo. A ještě jeden takový výraznější problém s textem se mi stal ve Filipovi (Jak je důležité míti...), ale já jsem se do toho zamotala tak důkladně, až to diváci ocenili potleskem.

Sasanka: A na závěr se Tě zeptám: Stal se Ti někdy v divadle nějaký nepříjemný zážitek, který bys už nikdy nechtěla zažít?

Ivanka: Nepříjemné věci se mi většinou stávají, když je toho hodně, všichni jsme unavení, podráždění, většinou před premiérami, to se pak někdy stane, že si řekneme různé věci, které by bylo lepší neříkat. No prostě když nastane klasická ponorka, znáš to, že jo? Ale vyloženě nepříjemný zážitek nemám. Já si totiž z nějakých třeba jevištních neúspěchů moc velkou hlavu nedělám.Všichni jsme jenom lidé a každý jsme nějaký.

Sasanka: Tak ti moc děkuju za rozhovor, všichni ti držíme palce!

Ptala se: Sasanka (květen 2006)

zdroj Neoficiální stránky MdB,cz
 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář