Jdi na obsah Jdi na menu
 


Alena Karešová

Alena Karešová,*27.1.1927 - herečka, pedagožka

 

 
   
   

Alena Karešová, rodným jménem Alena Engelmannová (* 27. ledna 1927 Praha) je česká divadelní a filmová herečka, později vysokoškolská pedagožka. Příjmení Karešová je umělecký pseudonym – údajně proto, že její rodiče nesouhlasili s uměleckou dráhou.

 

Osobní život

Byla dvakrát vdaná. S prvním manželem se rozvedla, druhý manžel již zemřel, obě manželství zůstala bezdětná. V současné době trpí zdravotními potížemi a po smrti přítele, herce a recitátora Milana Friedla (13. 3. 1931 – 2. 10. 2009), bývalého ředitele Lyry Pragensis se údajně uzavřela do sebe a omezila na minimum komunikaci s okolím.

Divadelnictví

Divadelní herectví vystudovala na pražské Divadelní fakultě Akademie múzických umění, v průběhu studií také pohostinsky hrála v Národním divadle v malých rolích ve hrách Xantipa (1947) a Jabloňové sady (1948), školu absolvovala roku 1950. Po absolutoriu se však divadelnímu herectví téměř nevěnovala, jen roku 1958 krátce účinkovala v Pražské estrádě.

Pedagogická činnost

Namísto divadla nastoupila po ukončení školy roku 1950 na FAMU, kde vedla předmět Práce s hercem na katedře režie a vydala skripta pod názvem Kultura řeči. Vyučovala až do roku 1989 a příležitostně se věnovala překladatelství z/do němčiny.

Filmové a televizní herectví

Mnohem více rolí než divadlo jí nabídly film a televize, i když šlo převážně o role vedlejší, takřka epizodní nebo dokonce jen vypravěčský doprovod. Poprvé se před kamerou objevila roku 1954, a to v drobné roli účastnice schůze v satirické komedii Nejlepší člověk režisérů Václava Wassermana a Ivo Nováka. Během dalších dvaceti let odehrála několik dalších malých rolí, až v 70. letech si režiséři oblíbili její typický „učitelský“ zjev – jako autoritativní žena s přísnou tváří, vlasy nakrátko střiženými a s výraznými brýlemi začala být obsazována do typově vhodných rolí ve vážných i zábavných dílech.

Pravděpodobně nejčastěji hrála zdravotní sestry, jako např. ve filmech Ta chvíle, ten okamžik (1981), Sestřičky (1983, režie Karel Kachyňa) nebo Jak básníkům chutná život (1987, režie Dušan Klein). Nevyhýbaly se jí ani role úřednic, jak dosvědčuje např. komedie Křtiny (1981, režie Zdeněk Podskalský), případně sekretářek a asistentek – mj. Smrt na cukrovém ostrově (1961) nebo Prodavač humoru (1984). Slavné jsou i její role učitelek – Konečně si rozumíme (1976), Velké přání (1981) a snad vůbec její nejslavnější rolí je fyzikářka v komedii Bota jménem Melichar (1983, režie Zdeněk Troška), jejíž proslovy pronikly i do běžné mluvy – zejména věty „Já počkám. Já mám času dost.“ a „Pojď se mnou do kabinetu!“.

Až mnohem později jí byla dopřána role baronky, a to v pohádce Nesmrtelná teta (1993, režie Zdeněk Zelenka). Její zatím poslední filmovou rolí je překladatelka ve filmu Válka barev (1995, režie Filip Renč).

V televizi se pak kromě několika rolí v inscenacích a seriálech osvědčila jako komentátorka a vypravěčka, její laskavě znějící hlas nás doprovází například v seriálech Arabela (1979) a Létající Čestmír (1983).

Filmografie

Televizní seriály

zdroj Wikipedie,cz

 

Alena Karešová

Alena Karešová Foto: reprofoto: Bota jménem Melichar (1983)

Smutný osud herečky (89) z Boty jménem Melichar: Zahořkla a má se mizerně!

6. ledna 2017 11:43

Pamatujete si na fyzikářku Andulku z Boty jménem Melichar? Herečka Alena Karešová, kterou diváci mohou znát třeba i jako hraběnku z Nesmrtelné tety, koncem ledna bude mít devadesát, je ale otázka, zda vůbec bude plánovat nějakou oslavu. Přestala prakticky chodit kvůli nehodě se „skejťákem“ a zahořkla. Jako by ji nic netěšilo!

„Před rokem a půl do mě na ulici vrazil skateboarďák, a to byl můj konec,“ svěřila se herečka, která jen sem tam stěží dojde do obchodu s potravinami pár metrů od domu, v němž bydlí. Jinak je odkázaná na prostor mezi čtyřmi obvodovými stěnami bytu.

„Jestli se mě chcete zeptat, jak se mám, tak mizerně. Patřím do šuplíku odložených hereček. Ano, jsem zatrpklá. Když si uvědomím, jaké dnes máme herce, kteří jsou sice in, ale jsou to jen tváře, a nikoli herci, tak je to k pláči,“ postěžovala si v Aha! Karešová, kterou režiséři už dávno nikam neobsazují.

Sama považuje za svou nejlepší roli hraní Rosemarie Fantové, která v 30 případech majora Zemana (díl Modrá světla) bez mrknutí oka zastřelí Reginu Rázlovou. Diváci ji ale mohli vidět i coby zdravotní sestru v Sestřičkách, Co je vám doktore? nebo ve snímku Jak básníkům chutná život. Její hlas je známý ze seriálů Arabela či Létající Čestmír, v nichž plnila funkci vypravěčky. 

David Zápal , Super.cz

 
 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář