Jdi na obsah Jdi na menu
 


Jaroslav Kuneš

Jaroslav Kuneš,*24.10.1939 - herec

souboru Činohry NDB

Soupis rolí:

  • REVIZOR: PETR IVANOVIČ DOBČINSKIJ, statkář
  • OLDŘICH A BOŽENA: Hlava
  • KONEC DOBRÝ, VŠECHNO DOBRÉ: Král francouzský
  • POPELKA: Jedoun
  • MANDRAGORA: Siro
  • KRÁLOVA ŘEČ: Cosmo Lang, arcibiskup z Canterburry

Narodil se v západočeských Klatovech. Svá školní léta prožil v Mariánských Lázních, kam se rodina přestěhovala po roce 1945. Během svých studií na Střední ekonomické škole pilně ochotničil a po dvouleté základní vojenské službě jeho kroky logicky vedly na DAMU. V roce 1964 absolvoval v roli Šišlala v klasické indické hře, Šúdrakově Hliněném vozíčku, kterou režíroval jeho spolužák Pavel Špirk. Spolu s ním byl také angažován téhož roku do svazku Divadla bratří Mrštíků a jeho první rolí zde byl hostinský Coronato v Goldoniho komedii Vějíř ve Špirkově režii.

U „Mrštíků“ šel z role do role. Hrál hlavní roli Josefa Kána ve hře Ivana Klímy Zámek, ve Voskovcově a Werichově Katu a bláznovi hrál dona Baltazara Carrieru, v Priestleyho Nebezpečné křižovatce Gordona, v Calderónově komedii Chudák ať má za ušima Rodriga, v adaptaci čínské hry Patnáct šňůr penízků z pera německého autora Günthera Weissenborna hrál roli Loua. V roce 1966 se v režii Jaroslava Horana znovu setkal s textem Osvobozeného divadla. V Golemovi vytvořili spolu s Jiřím Tomkem dvojici protagonistů, rytířů Pracha a Popela. Kuneš a Tomek se posléze často na jevišti divadla na Lidické ulici setkávali v komediálních rolích, v nichž sklízeli vděčný a zasloužený potlesk publika. S náročnými úkoly se Jaroslav Kuneš vypořádal v mnoha dalších inscenacích té doby, jako například ve hře francouzského autora Lacoura Ráno budeme dospělí, v níž hrál postavu Mica Terrenoira, anebo ve hře německého autora Gerta Hofmanna Syn, kde hrál Karlemana.

K zásadní změně dochází v Divadle bratří Mrštíků v polovině šedesátých let. Divadlo se stěhuje z budovy nynějšího Divadla u Jakuba na Lidickou ulici. V roce 1966 se vrací do Brna z Hradce Králové režisér Milan Pásek. Nastupuje jako umělecký šéf a o rok později se stává ředitelem divadla, do něhož přichází i podstatná část souboru zrušeného Divadla Julia Fučíka. Pásek si s sebou přivádí do Brna řadu spolupracovníků z Hradce Králové a vedle ambiciózní Mahenovy činohry v čele s triumvirátem Hynšt-Srba-Sokolovský vzniká v Brně další soubor, který chce výrazně promluvit do českého divadelního dění. Daří se to, na Lidické ulici bývá večer co večer vyprodáno a Jaroslav Kuneš patří k těm hercům, kteří se výrazně podílejí na profilu divadla. Hraje vesměs hlavní role v širokém repertoárovém spektru.   Ředitel Milan Pásek si jej obsazuje do svých profilových inscenací, v nichž Kuneš prokazuje šíři a rozpětí svých hereckých schopností. Hraje Orina v O´Neillově adaptaci antického oresteiovského námětu Smutek sluší Elektře, Francka v sugestivním a v mnohém objevném představení Maryši bratří Mrštíků, Morice v legendární Páskově inscenaci Wedekindova Procitnutí jara, ale vedle toho se předvede v parádní komické roli rytíře Ondřeje v Shakespearově Aprílové komedii, pod tímto názvem uvádí Milan Pásek slavný Večer tříkrálový. A opět v prudkém kontrastu k této postavě se znamenitě vyrovnává s titulní rolí Schillerova Dona Carlose.

Vedle Milana Páska režíruje v divadle především trio domácích režisérů Mihula, Nebeský, Rímský. Všichni Jaroslava Kuneše obsazují do stěžejních rolí ve svých inscenacích. Můžeme se s ním setkat v titulní roli Molièrova Dona Juana, v postavě Seppa Jörgena v Burianově adaptaci Dykova Krysaře, v roli rytíře des Grieuxe v Nezvalově Manon Lescaut, v titulní roli Kristy Mahona ve hře irského autora Johna Millingtona Syngeho Hrdina západu a v mnoha dalších postavách.

Spolu s Jiřím Tomkem a Stanislavem Zindulkou vytvářejí rozkošné trio tří řemeslníků v Nestroyově frašce Lumpacivagabundus, která je nadšeně přivítána širokou diváckou obcí i kritikou a se svými 55 reprízami je jedním z nejúspěšnějších představení oné doby v Brně. U Mrštíků se tehdy začíná především zásluhou režiséra Richarda Mihuly zabydlovat muzikál a Jaroslav Kuneš se stává jedním z protagonistů tohoto žánru. Hraje titulní roli v představení Jimmy Shine, jehož autorem je Murray Schisgal, se svým partnerem Jiřím Tomkem tvoří výtečnou dvojici protagonistů v Renčínově a Brabcově adaptaci Lysistraty Nejkrásnější válka, je rytířem Palečkem v Radově a Brabcově Palečkově úsměvu a Palečkově pláči, hraje titulní roli v muzikálové adaptaci Szigligetiho Liliomfiho anebo postavu Thuria v shakespearovském muzikálu Gulta McDermota Dva šlechtici z Verony, titulní roli v Hirsonově a Schwartzově Pipinovi a „tygra“ Browna v Brechtově a Weillově Žebrácké opeře.

Vedle toho ovšem vytváří role zcela jiného charakteru, jako jsou titulní postavy v Rostandově Cyranovi z Bergeracu či v Shakespearově Coriolanovi. V této situaci přichází v pořadí již třetí nabídka na angažmá v Národním divadle Brno. Od počátku sezóny 1981/82 se Jaroslav Kuneš stává členem Mahenovy činohry.

Jeho první rolí na novém působišti je Martin Toužimský v Tylově Paličově dceři a v rychlém sledu přicházejí další úkoly, Otec v Saroyanově hře Lásko, měj se hezky, Rodrigo v Shakespearově Othellovi, První větříček ve Shafferově Amadeovi, titulní role v Klicperově Hadriánovi z Římsů, Sancho v Kaločově inscenaci Komedie o Quijotovi anebo kouzelník Arnoštek ve Vančurově Rozmarném létě. V Shakespearově Trollovi a Kressidě hraje Pandara, v Pirandellově Sicilské komedii Simona Palumba, ve Stroupežnického Našich furiantech Kašpara Šmejkala, v Nestroyově Provazu o jednom konci Pumpfa. V těchto a mnoha dalších postavách uplatňuje perfektně svůj smysl pro precizní hereckou charakteristiku role, jemný humor a nadhled.

Z jeho dalších četných rolí jmenujme například dvě postavy v Brechtově Panu Puntilovi. V Hajdově inscenaci hrál postavu Atašé, v Porubjakově roli Soudce, v Brechtově Žebrácké opeře se výborně představil v roli Tygra Browna. Několik rolí vytvořil v Hellerově Hlavě XXII, v Jiráskově Lucerně hrál Kláska, v Dostojevského Zločinu a trestu Ližona, ve Werfelově Kozlím zpěvu žida Feivela, v Goldoniho Poprasku na laguně Patrona Toniho, Komisaře v Langrově Periferii, Dědečka v Masonově Jitřní paní, Grémia ve Shakespearově Zkrocení zlé ženy, Amiase Pauleta ve Schillerově Marii Stuartovně, inspicienta Allgooda ve Frielově frašce Bez roucha.

Jaroslav Kuneš dokáže i na menší ploše vytvořit mimořádnou roli, což prokázal například v postavě Kunze v Srbově inscenaci Roku na vsi bratří Mrštíků nebo ve Vendelínu Malinovi v Bassově Cirkusu Humberto (za něhož obdržel Cenu diváka) či Lupinovi v Drdových Dalskabátech.

Z Kunešových rolí v nedávné době jmenujme alespoň titulní roli ve Feydeauově frašce Champignolem proti své vůli.

Jaroslav Kuneš často účinkoval v představeních pro dětského diváka. Za všechny jmenujme inscenace Hrubínovy Krásky a zvířete, Babičky Boženy Němcové, Tři zlaté vlasy děda Vševěda a Císařova slavíka Františka Pavlíčka anebo Doktora Bolíta Aloise Mikulky.

Hrál i Porotce číslo 2 ve Dvanácti rozhněvaných mužích Reginalda Roseho, Koděru v Tylově Strakonickém dudákovi, Náčelníka chóru v Sofoklově Antigoně, Doktora a Barona v Gazdině robě Gabriely Preissové, Vesničana v Shakespearově Antoniovi a Kleopatře, Dobčinského v Gogolově Revizorovi, Krále francouzského v Shakespearově hře Konec dobrý, všechno dobré, Jedouna v Popelce, Sira v Machiavelliho Mandragoře či Cosmo Langa, arcibiskup z Canterburry v inscenaci Králova řeč.

Jaroslav Kuneš často spolupracuje s brněnským studiem České televize, účinkuje v rozhlase a dabingu a především působí od roku 1990 jako kmenový pedagog herectví na Konzervatoři Brno, kde vychoval pěknou řádku herců, kteří úspěšně účinkují v divadlech, v televizi i ve filmu.

 

zdroj ND Brno,cz

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

želvy.ninja

(PETR.ŠPETIK, 30. 1. 2016 18:43)

NA.JAROSLAVU,KUNEŠOVI
SE,MI,LIBI.ŽE,JE,DOBRY,DABER
ŘIKALO,SE.ŽE,BRNĚNŠTI.HERCI
ŠPATNĚ,DABUJOU,ALE.TO.NENI
PRAVDA,DYT,JSOU.DOBŘI
STEJNĚ,JAKO.PRAHA.KDYŽ
ROKU.1991.ZAČALA,VYSILAT.BRNĚNSKA.TELEVIZE
UVADĚT.ŽELVY.NINJA.TO.PODLE.PRAVDY.SE
BRNĚNNSKYM.HRCUM.POVEDLO.TO.JE
PRAVDA.DOBRY.DABING.UDĚLAL.JAROSLAV.KUNEŠ
KTERY.NAMLUVIL.POSTAVU,JMENEN.KRANG.JEDNA
SE,O.MIMOZEMSKY.MOZEK.TO.SE,JAROSLAVU.KUNEŠOVI
POVEDLO,TO,SERIAL,ŽELVY.NINJA,UDĚLALI,DOBŘE.HLAVNĚ
JAROSLAV.KUNEŠ,KTERY,KRANAGA.NAMLUVIL..A.VITE
ŽE,JAROSLAV.KUNEŠ,NAMLUVIL,FILM,KOVBOJKU,7.STATEČNYCH
DYT,SI,VENTE,ČESKOSLOVENSKA.TELVIZE,KOUPILA,TEN.FILM
PŘESNĚ.ROKU,1970,DYT,SI,VEMTE,ŽE,TEN,DABING.SE.NEDOCHOVAL
MYSLIM.TEN.PUVODNI.A.PŘEDABOVALI,TO.PŘESTNĚ,18.KRAT
PROČ,TO.MUSELI,UDĚLAT.JAROSLAV.KUNEŠ.TAM.MLUVIL
HORSTA,BUCHOLCE.A,KUNEŠ,TAKE,HRAL.V.SERIALU.ČETNICKE.HUMORSKY

 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA